Ninghai 28 nov 2012, Geduld
- door DJB
- •
- 28 nov, 2012
- •

Nu begint het wachten…
Lae is op de roundtrip Singapore - Singapore een beetje een uitzonderingskip. In het strakke schema dat Swire Shipping, de charteraar van de Ninghai, hanteert, is Lea zeg maar: wat onvoorspelbaar (zwart gat is wellicht te sterk..). De aanvang van het laden en lossen is afhankelijk van andere factoren dan in de overige havens. Er is minder kaderuimte, waardoor wat file vorming, en er wordt first in, first served gehanteerd, maar dan wel met uitzonderingen.. Dat betekent dat waarschijnlijk eerst de 4 voor anker liggende schepen worden gelost voordat de Ninghai aan de beurt is. Dat is wel 4 of 5 dagen voor anker. Soms wordt echter om niet geheel duidelijke redenen de volgorde gewijzigd. Lae Harbour Control vraagt om 01.15, een kwartier nadat we voor anker zijn gegaan (en dat uiteraard hadden gemeld) naar onze ETA. Niet direct een vertrouwenwekkende vraag (de ETA was al 96, 48, 24 en 12 uur voor aankomst doorgegeven), maar wel wordt duidelijk dat het weleven gaat duren (“it might take some time”). Vragen naar wanneer de loods aan boord zal komen, of iets van informatie, volgorde, worden verder ontweken. De lokale agent heeft nog geen contact opgenomen. Voeg daar aan toe dat er in Lae, als het regent, niet gewekt wordt. D.w.z. soms. Ook de shifts van de bootwerkers kan men het beste omschrijven als “onregelmatig”. Geen strakke aflos- of pauze tijden. Feest- en Verlofdagen lijken random.
Al deze factoren zorgen ervoor dat nu Geduld moet worden betracht. De charteraar doet dat door gewoon maar 6 dagen in te plannen, in de hoop dat dit voldoende is. De stuurlui luisteren met aandacht naar de, op flink volume geopende VHF, in de hoop iets van een bericht op te pikken over volgorde, wie, wanneer en hoe laat dan..
En Verder:
Tijdens dit gelaten afwachten liet het weer het toe de (door mij gevreesde) reddingsboot te water te laten. Onderdeel van veiligheidsvoorschriften-onderhoud.


Om heel eerlijk te blijven: bij het te water laten van de reddingsboot is niet het Valpatent-zwaartekracht geweld gebruikt, maar ook de kraan! De klap waarmee de reddingsboot te water gaat zal zeker worden doorstaan, maar men vreest dat er toch schade zal ontstaan als dit met het regelmatig testen vaak wordt gedaan!
Laatste bericht op de avond van woensdag 28 november: Eén van de vier wachtende schepen is anker op gegaan en nu aan het lossen. Verder nog geen nieuws over wanneer de Ninghai “naar binnen” gaat. Geduld.
Samengevat, in verkeersleidersjargon: de Ninghai is aan het holden zonder EAT of info! (en dat allemaal op 33 toeren..)
In de Wachtstand Dirk
PS Voor de niet nautici (alles minder dan Vaarbewijs 1): de ankers van de Ninghai zijn elk voorzien van 11 shackles ankerketting. 1 shackle (oude Engels lentemaat van 15 vadems (=3 feet) erin) is 27,5 meter. Zes te water betekent dus dat 6 shackles = 165 meter ankerketting is uitgegeven)
Uitleg Dirk..